Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Zasada horyzontalna równości szans i niedyskryminacja, Karta Praw Podstawowych UE oraz Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych stawiają przed beneficjentami środków UE szereg wyzwań, jednocześnie tworząc nowe standardy dostępności.
Jej przestrzeganie jest nie tylko wymogiem formalnym, ale przede wszystkim wyrazem poszanowania godności ludzkiej i praw podstawowych. Należy pamiętać, że projekty finansowane ze środków unijnych mają służyć wszystkim obywatelom, bez względu na ich płeć, wiek, niepełnosprawność, pochodzenie czy wyznanie. Brak odpowiedniej wiedzy w tym zakresie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do zwrotu dofinansowania.
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z kontekstem zasad równościowych, obowiązującymi wytycznymi oraz standardami minimum. Omówione zostaną także obowiązki wnioskodawców i beneficjentów w świetle Karty Praw Podstawowych UE oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Uczestnicy dowiedzą się, jakie są implikacje przedmiotowych dokumentów dla realizowanych projektów. Szkolenie obejmie również zagadnienia związane z dostępnością w polskim prawie.
Celem szkolenia jest dostarczenie praktycznych wskazówek, jak skutecznie wdrażać zasadę równości szans i niedyskryminacji w projektach unijnych.
Szkolenie adresowane jest do beneficjentów, którzy będą składać wnioski w konkursach na przedsięwzięcia finansowane ze środków UE.
1. Zasada równości szans i niedyskryminacji:
a. kontekst zasad równościowych;
b. wytyczne równościowe;
c. standard minimum;
d. obowiązki wnioskodawców-beneficjentów.
2. Karta Praw podstawowych UE (KPP):
a. wytyczne dotyczące poszanowania KPP UE;
b. KPP – implikacje dla wnioskodawców/ beneficjentów.
3. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON):
a. procedury służące do włączenia zapisów KPON do polityki spójności;
b. KPON – implikacje dla wnioskodawców-beneficjentów.
4. Dostępność w polskim prawie – wymagania dla podmiotów publicznych:
a. ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
b. ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
5. Standardy i modele dostępności:
a. standard architektoniczny;
b. standard transportowy;
c. standard cyfrowy;
d. standard szkoleniowy;
e. standard informacyjno-promocyjny;
f. modele dostępności.
6. Równość szans i dostępność w projektach – aspekty praktyczne:
a. wiedza, umiejętności, postawy, działanie;
b. dobre praktyki;
c. równościowe zarządzanie projektem.
7. Odpowiedzi na pytania uczestników.