Postępowanie administracyjne w sprawie skarg, wniosków i petycji z uwzględnieniem doręczeń elektronicznych oraz nowelizacji KPA

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Każdemu przysługuje prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, samorządowych czy też do organizacji i instytucji społecznych – zarówno w interesie publicznym, jak i dla ochrony interesów własnych lub innej osoby (za jej zgodą). Tryb ich rozpatrywania określa ustawa Kodeks postępowania administracyjnego, która w dziale VIII reguluje kwestie dotyczące skarg i wniosków.

Podczas szkolenia zostaną wyjaśnione najczęstsze wątpliwości i niejasności w tym zakresie – tak aby w przyszłości takie postępowania administracyjne nie sprawiały wielu problemów.

Celem szkolenia jest przybliżenie i przystępne wyjaśnienie pracownikom administracji publicznej rozwiązań prawnych regulujących problematykę postępowania w sprawie skarg i wniosków – istotną szczególnie z tego względu, że prędzej czy później dotyczyć będą każdego urzędu administracji publicznej.

Program szkolenia

1. Konstytucyjne prawo do składania skarg, wniosków i petycji.

2. Podmioty uprawnione do składania skarg, wniosków i petycji.

3. Jak prawidłowo zakwalifikować pismo jako skargę, wniosek lub petycję.

4. Zakaz dyskryminacji osób podejmujących legalną krytykę podmiotów publicznych.

5. Przedmiot skargi.

6. Jak potraktować skargę wniesioną drogą mailową, czy skarga musi być podpisana?

7. Organy właściwe do rozpatrzenia skargi.

8. Jak prawidłowo przekazać skargę do organu właściwego.

9. Czy skarga zawsze musi być rozpatrzona w trybie skargowym?

10. Uznanie skargi za wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego.

11. Skarga w toku postępowania administracyjnego – skutki procesowe.

12. Skarga, jako żądanie wzruszenia decyzji ostatecznej.

13. Terminy załatwienia skargi. Czy można przedłużyć termin na załatwienie skargi?

14. Obowiązkowe elementy zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia skargi.

15. Skarga pieniacka – jak postępować?

16. Przedmiot wniosku.

17. Właściwość organów, obowiązek przekazania wniosku do organu właściwego.

18. Termin na załatwienie wniosku.

19. Skarga na sposób rozstrzygnięcia wniosku.

20. Udział prasy, organizacji społecznych, radnych i posłów w postępowaniu skargowo-wnioskowym.

21. Sposób organizacji przyjmowania skarg i wniosków.

22. Ustawa z 11 lipca 2014 r. o petycjach.

23. Podmioty uprawnione do wnoszenia petycji.

24. Petycje wnoszone w interesie podmiotu trzeciego.

25. Obowiązek umieszczenia informacji o wniesieniu petycji na stronie internetowej – ochrona danych osobowych.

26. Termin rozpatrzenia petycji, zawiadomienie o sposobie rozpatrzenia petycji.

27. Obowiązek zamieszczenia zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach na stronie internetowej.

28. Ustawa o doręczeniach elektronicznych:
a. Zasady doręczenia korespondencji (publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego);
b. Świadczenie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej);
c. Zmiany w k.p.a. związane z e-doręczeniami.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.