Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Na każdym z dotychczasowych szkoleń dot. postępowania administracyjnego uczestnicy wskazywali, iż najwięcej pytań mają do zasad stosowanych w zakresie protokołów, wezwań, zawiadomień czy też odtwarzania akt sprawy w postępowaniu administracyjnym. Na szkoleniu postaramy się w jasny sposób wyjaśnić, jak w praktyce funkcjonują wszelkie zapisy prawne w zakresie wydawania decyzji administracyjnych.
Tematyka akt w postępowaniu administracyjnym od lat budzi wiele wątpliwości i jest dość niejasna. Trudności zostały dodatkowo spotęgowane ostatnimi nowelizacjami KPA oraz elektronizacją postępowania.
Na szkoleniu prowadzący postara się w jasny sposób przeprowadzić Państwa przez cały proces wydania decyzji, tak aby nie mieli Państwo wątpliwości co do słuszności podejmowanych decyzji.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających za zgodny z prawem przebieg postępowania administracyjnego, za wydawanie decyzji administracyjnych czy też za wznowienie postępowania – czyli tak naprawdę dla każdej osoby pracującej w administracji publicznej.
1. Zasada pisemności postępowania administracyjnego i wyjątki od tej zasady.
2. Zasady odpowiedzialności pracownika organu administracji publicznej: karna, cywilna, majątkowa za rażące naruszenie prawa, służbowa, dyscyplinarna.
3. Protokoły:
a. czynności obligatoryjnie protokołowane,
b. elementy prawidłowego protokołu,
c. korekta – skreślenia i poprawki w protokole,
d. adnotacje urzędowe.
4. Wezwania:
a. wezwanie do uzupełnienia braków formalnych podania,
b. wezwania uczestników postępowania do udziału w podejmowanych czynnościach,
c. wezwania do złożenia wyjaśnień bądź zeznań,
d. wezwanie do okazania do wglądu dokumentu,
e. wymogi formalne wezwania, wezwanie uproszczone,
f. wezwanie z użyciem dokumentu elektronicznego.
5. Zawiadomienia:
a. o wszczęciu postępowania administracyjnego,
b. o przekazaniu według właściwości,
c. o konieczności wniesienia odrębnego podania,
d. o niezałatwieniu sprawy w terminie i o nowym terminie,
e. o pozostawieniu podania strony bez rozpoznania.
6. Utrwalanie w aktach sprawy postępowania wyjaśniającego:
a. zasada prawdy obiektywne,
b. obowiązki organu administracji publicznej w ustalaniu stanu faktycznego sprawy,
c. fakty notoryjne, domniemania prawne i faktyczne,
d. dokumenty urzędowe i prywatne,
e. zwiększona moc dowodowa dokumentów urzędowych,
f. zaświadczenie a oświadczenie strony,
g. przesłuchanie świadka, wyjaśnienia strony,
h. korzystanie z rejestrów publicznych,
i. wymiana informacji z innym podmiotem publicznym,
j. rozpatrywanie wniosków dowodowych,
k. skutki naruszenia zasady prawdy obiektywnej.
7. Urzędowo poświadczone odpisy dokumentów lub wyciąg z dokumentów:
a. oryginał dokumentu a poświadczony odpis dokumentu,
b. organy uprawnione do poświadczania odpisów dokumentów lub sporządzania wyciągów,
c. podmioty uprawnione do poświadczania odpisów,
d. przedstawianie przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych.
8. Problematyka udostępniania akt postępowania:
a. zasada jawności wewnętrznej,
b. dostęp do akt a dostęp do informacji publicznej i RODO,
c. osoby uprawnione do żądania udostępnienia akt,
d. przypadki i formy odmowy udostępnienia akt,
e. uwierzytelnianie odpisów i kopii,
f. udostępnianie pism w formie dokumentu elektronicznego.
9. Problematyka odtwarzania akt sprawy w postępowaniu administracyjnym:
a. utrata akt sprawy – względna i bezwzględna,
b. podstawy prawne czynności odtworzenia akt sprawy,
c. podmioty uprawnione do odtwarzania akt sprawy,
d. przedmiot i zakres odtwarzania akt sprawy,
e. czynności procesowe odtworzenia akt sprawy,
10. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.