Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Celem szkolenia jest omówienie najistotniejszych problemów związanych z przygotowaniem prawidłowego uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji administracyjnej. W czasie szkolenia zostaną przedstawione kluczowe zagadnienia związane z realizacją obowiązku prawnego wynikającego z art. 107 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego na tle przykładów zaczerpniętych z działalności organów administracji publicznej oraz orzecznictwa sądowego.
W trakcie szkolenia przedstawimy praktyczne aspekty związane z przedstawieniem w uzasadnieniu decyzji przebiegu dotychczasowego postępowania administracyjnego, ukazanie oceny zgromadzonego materiału dowodowego, pokazanie motywów prawnych wydanego rozstrzygnięcia, a także odniesienia się do argumentów i twierdzeń stron postępowania administracyjnego.
Udział w szkoleniu pozwoli jego uczestnikom na zdobycie praktycznych umiejętności pozwalających na skonstruowanie prawidłowego, spójnego oraz przekonującego uzasadnienia decyzji, które następnie obroni się w ramach kontroli sądowo-administracyjnej.
1. Uwagi wprowadzające – pojęcie, istota i sens uzasadnienia decyzji administracyjnej, uzasadnienie a rozstrzygnięcie zamieszczone w decyzji administracyjnej, zakres przedmiotowy i podmiotowy obowiązku sporządzenia uzasadnienia decyzji administracyjnej.
2. Adresaci uzasadnienia decyzji administracyjnej – strona (profesjonalni i nieprofesjonalni uczestnicy obrotu prawnego), podmioty na prawach strony, sąd administracyjny, czy fakt, do kogo decyzja jest adresowana ma wpływ na treść uzasadnienia?
3. Funkcje uzasadnienia decyzji administracyjnej jako determinanty sposobu jego redagowania i stylu.
4. Czynności przygotowawcze poprzedzające pisanie uzasadnienia decyzji administracyjnej – jak zaplanować uzasadnienie decyzji administracyjnej oraz jak uszeregować zgormadzony materiał sprawy, by sprawnie napisać uzasadnienie decyzji administracyjnej.
5. Struktura budowy uzasadnienia decyzji administracyjnej:
a. metody redagowania uzasadnienia decyzji administracyjnej – relacja między faktami i prawem;
b. elementy konstrukcji uzasadnienia faktycznego – na czym polega uzasadnienie faktyczne, niezbędne elementy uzasadnienia faktycznego, jak ma wyglądać relacja z przebiegu postępowania administracyjnego i jaki ma być stopień jej szczegółowości, w jaki sposób organ ma przedstawić zgromadzony materiał dowodowy (dowód z dokumentów, dowody osobowe), jak odwoływać się do materiałów zgromadzonych w sprawie, w jaki sposób przedstawić dokonaną ocenę materiału dowodowego i konkluzje tej oceny;
c. elementy uzasadnienia prawnego – czym ma się przejawiać uzasadnienie prawny, techniki argumentacji prawnej, sposoby wykorzystania dorobku doktryny prawa oraz judykatury, a także odwoływanie się do utrwalonej praktyki działania organu (art. 8 § 2 Kpa);
d. odniesienie się do wniosków i twierdzeń strony postępowania oraz podmiotów na prawach strony;
e. przedstawienie procesu subsumcji;
f. konkluzje uzasadnienia decyzji.
6. Odmienności związane z uzasadnieniem decyzji w sprawach z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
7. Odmienności związane z uzasadnieniem decyzji konkretyzujących kompetencje oparte na konstrukcji uznania administracyjnego.
8. Specyfika uzasadnień decyzji administracyjnych indywidualizujących pojęcia niedookreślone.
9. Specyfika uzasadnień decyzji administracyjnych określających sankcje administracyjne.
10. Uzasadnienia decyzji administracyjnej wydawanej ponownie przez organ nadzoru na skutek wyroku sądu administracyjnego uchylającego poprzednią decyzję administracyjną.
11. Styl i język uzasadnienia decyzji administracyjnej – jasność i precyzja wypowiedzi, wyczerpujące przedstawienie motywów działania organu nadzoru, logika wypowiedzi, poprawność językowa uzasadnienia decyzji (unikanie zdań wielokrotnie złożonych, związek logiczny między zdaniami, konieczność wyrażania myśli w sposób klarowany i precyzyjny, unikanie zbędnych wtrąceń i ornamentów stylistycznych), unikanie zaprzeczeń logicznych, techniki argumentacyjne, możliwe do zastosowania podziały uzasadnienia (podziały na części, punktu, podpunkty).
12. Przejawy wadliwości uzasadnienia decyzji administracyjnej – brak powiązania decyzji z rozstrzygnięciem, pozorność i sztampowość uzasadnienia, niepełność uzasadnienia, rozwlekłość uzasadnienia, powtórzenia (przykłady z orzecznictwa).
13. Zakres kontroli uzasadnienia decyzji administracyjnej przez sąd administracyjny – wadliwe uzasadnienie jako przyczyna uchylenia decyzji przez sąd administracyjny (na przykładach z judykatury).
14. Dyskusja.