Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Wydawanie decyzji w postępowaniu administracyjnym od lat budzi wiele wątpliwości i jest dość niejasne. Trudności zostały dodatkowo spotęgowane ostatnimi nowelizacjami KPA oraz elektronizacją postępowania. Na szkoleniu prowadzący postara się w jasny sposób przeprowadzić Państwa przez cały proces wydania decyzji, tak aby nie mieli Państwo wątpliwości co do słuszności podejmowanych decyzji.
Warsztaty przygotowane zostały dla osób odpowiadających za zgodny z prawem przebieg postępowania administracyjnego, za wydawanie decyzji administracyjnych czy też za wznowienie postępowania w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
1. Wszczęcie postępowania:
a. Zagadnienia wstępne: sprawa administracyjna, organ administracji publicznej i jego właściwość, upoważnienie pracownika, wyłączenie pracownika i organu (forma i skutki prawne); uczestnicy postępowania: strona (przedstawiciel, pełnomocnik), współuczestnictwo;
b. Wszczęcie postępowania na żądanie strony: ocena istoty i zakresu podania, czynności organu niewłaściwego, ocena interesu prawnego wnioskodawcy, pojęcie braków formalnych podania i wezwanie do ich uzupełnienia;
c. Wszczęcie postępowania z urzędu: rola podmiotów inicjujących wszczęcia postępowania, postępowanie przedwstępne, formalne wszczęcie postępowania w sprawie administracyjnej;
d. Data wszczęcia postępowania i jej prawne konsekwencje: termin załatwienia sprawy, bezczynność lub przewlekłość postępowania, ponaglenie;
e. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania;
f. Odmowa wszczęcia postępowania: przesłanki i forma procesowa.
2. Postępowanie wyjaśniające:
a. Zagadnienia ogólne postępowania wyjaśniającego: zasady postępowania dowodowego, system źródeł dowodowych, odstępstwa dowodowe;
b. Czynności techniczne postępowania: wezwania, protokoły i adnotacje, udostępnianie akt;
c. Mediacja: przedmiot, uczestnicy, postanowienia wydawane w związku z mediacją, protokół z mediacji, konsekwencje procesowe mediacji;
d. Rola organu prowadzącego postępowanie: wstępna ocena stanu faktycznego, stan prawny a zakres postępowania dowodowego, czynności dowodowe organu, ocena faktów, wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony, poświadczanie odpisów oryginałów dokumentów;
e. Udział w postępowaniu innych podmiotów: rola i zakres uprawnień strony, charakter i forma procesowa udziału świadków i biegłych, uczestnictwo pozostałych podmiotów;
f. Przerwanie toku postępowania: współdziałanie organów w trybie „zwykłym”, posiedzenie w sprawie współdziałania, zawieszenie postępowania, umorzenie postępowania a brak dowodów.
3. Przygotowanie i wydanie decyzji:
a. Zagadnienia ogólne dotyczące decyzji;
b. Podstawa faktyczna i prawna rozstrzygnięcia: zmiany w stanie faktycznym i prawnym a wydanie decyzji;
c. Nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony;
d. Nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości prawnych na korzyść strony;
e. Elementy i struktura decyzji: oznaczenie organu administracji wydającego decyzję, data wydania decyzji, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, osnowa decyzji, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie (czy i w jakim trybie służy odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach prawnych zrzeczenia), podpis, inne składniki decyzji;
f. Doręczenie decyzji: sposoby doręczania decyzji, miejsce doręczeń, skutek doręczenia; doręczenia w postępowaniach związanych z udziałem znacznej liczby podmiotów;
g. Związanie organu decyzją;
h. Wykonalność decyzji;
i. Możliwość modyfikacji treści decyzji przez organ, który ją wydał w zakresie wad nieistotnych decyzji: uzupełnienie, sprostowanie i wyjaśnienie decyzji;
j. Modyfikacja decyzji w zakresie wad istotnych: uchylenie lub zmiana decyzji w trybie samokontroli; uchylenie, zmiana i stwierdzenie wygaśnięcia decyzji ostatecznych; wznowienie postępowania.
4. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.