V Forum Postępowania Administracyjnego

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Forum Postępowania Administracyjnego to konferencja skierowana do osób odpowiedzialnych za przebieg postępowania administracyjnego, wydawanie decyzji administracyjnych oraz wznowienie postępowania w jednostkach sektora finansów publicznych. Forum jest poświęcone analizie problemów oraz praktycznym rozwiązaniom kwestii, które budzą największe wątpliwości, dlatego wszystkie wykłady są prowadzone w oparciu o najnowsze orzecznictwo.

Temat przewodni tegorocznego Forum to: “Bieżące problemy w prowadzeniu postępowania administracyjnego z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa i eDoręczeń”.

W konferencji będzie można wziąć udział również w formule online – wszystko, czego potrzeba, to komputer lub smartfon z przeglądarką.

Program szkolenia

DZIEŃ I – 18 LISTOPADA (PONIEDZIAŁEK)

Otwarcie FORUM [godz.15.00 -15.10]

I. Zasada pisemności postępowania administracyjnego po 5 października 2021 r. (załatwianie sprawy a utrwalanie przebiegu całego postępowania administracyjnego; forma pisemna a forma dokumentu elektronicznego; nowe znaczenie pojęcia „forma pisemna”, podpisywanie pism w postępowaniu administracyjnym)

II. Strona postępowania administracyjnego (pojęcie strony /kryterium interesu prawnego/; zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych strony; przedstawiciel ustawowy bądź statutowy strony; oznaczenie strony w decyzji i postanowieniu; wskazanie adresata pisma; skutki błędnego oznaczenia strony)

III. Pełnomocnik strony postępowania administracyjnego (prawo do ustanowienia pełnomocnika; kwalifikacje pełnomocnika a pełnomocnik wykwalifikowany; wymagania formalne pełnomocnictwa; wielość pełnomocników a opłata skarbowa; brak opłaty skarbowej a ważność pełnomocnictwa; członek najbliższej rodziny bądź domownik strony jako pełnomocnik; rozwiązania szczególne dotyczące pełnomocnika i pełnomocnictwa (np. osoba upoważniona do sporządzenia pisma, osoba upoważniona do odbioru pisma, pełnomocnik do doręczeń); konwalidacja czynności dokonanych przez pełnomocnika; prawo do substytucji; skuteczne odwołanie pełnomocnika; wygaśnięcie pełnomocnictwa i jego skutki)

IV. Obowiązki organów w związku z obowiązującym od 12 V 2023 r. art. 127 § 1a k.p.a. (decyzja nieostateczna a ostateczna; decyzja nieprawomocna a prawomocna; decyzja podlegająca bądź nie wykonaniu; uprawnienie do odstąpienia od uzasadnienia decyzji; obowiązek pouczenia o środkach zaskarżenia; przypadki niedopuszczalności odwołania; kontrola decyzji bez uzasadnienia)

Kolacja [od godz. 20.00]

DZIEŃ II – 19 LISTOPADA (WTOREK)

Śniadanie [7.30 – 9.00]

V. mObywatel (zakres wykorzystania aplikacji mObywatel w administracji publicznej; skutki prawne mTożsamości w aplikacji mObywatel; aplikacja mObywatel a profil zaufany; zakres wykorzystania aplikacji mObywatel w administracji publicznej; porozumienie o wykorzystanie aplikacji mObywatel; możliwość wykorzystania danych z innych systemów w celu nawiązania kontaktu z obywatelem)

VI. Podpisy i pieczęcie elektroniczne (podpis elektroniczny a podpis własnoręczny; zaawansowany podpis elektroniczny; podpis biometryczny; kwalifikowany podpis elektroniczny; weryfikacja i walidacja podpisu elektronicznego; podpisy zagraniczne; sposoby składania podpisów)

Przerwa [11.00 – 11.30]

VII. Braki formalne w podaniach wnoszonych do organów administracji publicznej (wymogi formalne podań i przepisy je określające; wezwanie do uzupełnienia braków formalnych (art. 64 § 2 k.p.a.) a wezwanie do dokonania czynności procesowej (art. 50 k.p.a.); wyznaczanie terminu uzupełnienia braków formalnych i uzasadnianie wezwania; skutki nieuzupełnienia braków formalnych i forma procesowa ich stwierdzenia; pozostawienie bez rozpoznania pisma wniesionego drogą mailową)

VIII. Sposoby wnoszenia skarg, wniosków i petycji (podstawy prawne rozpatrywania skarg, wniosków i petycji; poczta elektroniczna, ePUAP, adres do doręczeń elektronicznych; brak podpisu a skarga anonimowa; zagadnienia dotyczące adresu; braki formalne i ich usuwanie; zagadnienie zgłoszeń telefonicznych; problematyka treści petycji a obowiązku umieszczania ich w BIPie organu)

IX. Elektroniczne dokumentowanie spraw (typowanie spraw do wdrożenia w systemie EZD; rejestracja spraw; wymiana korespondencji w EZD w sprawach prowadzonych w formie papierowej; archiwizacja i przechowywanie dokumentów elektronicznych; omówienie typowych nieprawidłowości)

Obiad [14.30 – 16.00]

X. Wdrożenie systemu klasy EZD z uwzględnieniem wymagań dotyczących doręczeń elektronicznych (dokumentowanie spraw a system EZD; przygotowanie wdrożenia od strony formalnej; przygotowanie wdrożenia od strony organizacyjnej; aspekty techniczne wdrożenia EZD; etapy wdrożenia systemu EZD; system EZD a doręczenia elektroniczne – przegląd wymagań funkcjonalnych)

XI. Platforma ePUAP a system eDoręczeń (sposoby doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym – wątpliwości praktyczne; przykładowe procedury doręczeń od 1 stycznia 2025 r.; porównanie procedur doręczenia i dowodów z punktu widzenia użytkownika)

Kolacja [od godz. 19.00]

DZIEŃ III – 20 LISTOPADA (ŚRODA)

Śniadanie [7.30 – 9.00]

XII. Dokumenty urzędowe i prywatne w postępowaniu administracyjnym, ich oryginały, kopie i odpisy (środki dowodowe; domniemanie prawne zwiększonej mocy dowodowej dokumentów urzędowych; dokument oryginalny, jego kopia bądź jego odpis; podmioty uprawnione do uwierzytelniania dokumentów urzędowych oraz prywatnych; zasady uzyskiwania danych z rejestrów publicznych przez organy administracji w ramach załatwiania sprawy administracyjnej)

XIII. Zaświadczenia (zaświadczenie jako dokument urzędowy; zaświadczenie a decyzja administracyjna; ważność a aktualność zaświadczenia; obowiązki organów wydających zaświadczenia w formie dokumentów elektronicznych; korzystanie z rejestrów publicznych; e-zaświadczenia)

XIV. Udostępnianie akt administracyjnych (podmioty uprawnione do wglądu w akta administracyjne; udostępnianie akt administracyjnych a udostępnianie informacji publicznej; tajemnica akt administracyjnych, tajemnica akt stanu cywilnego, tajemnica skarbowa, dane osobowe, informacje niejawne i inne; miejsce, czas i forma udostępniania akt administracyjnych; zagadnienie odpłatności za kopie bądź odpisy)

XV. Umorzenie postępowania administracyjnego (obligatoryjne umorzenie postępowania; przyczyny bezprzedmiotowości; fakultatywne umorzenie postępowania; odmowa wszczęcia postępowania ze względu na bezprzedmiotowość; umorzenie postępowania odwoławczego)

Zakończenie Forum [11.40]

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.