Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Uczestnicy szkolenia zapoznają się m.in. z pojęciem pasa drogowego, zasadami umieszczania reklam i urządzeń, trybem udzielania zezwoleń oraz naliczania opłat i kar. Omówione zostaną procedury związane z projektami czasowej organizacji ruchu oraz obowiązki i uprawnienia różnych podmiotów w tym procesie. Istotną częścią szkolenia będą także aktualne problemy związane z reklamami wyborczymi, w tym kolizje norm z ustawy o drogach publicznych i kodeksu wyborczego.
Zagadnienia związane z reklamami oraz organizacją imprez w pasie drogi publicznej stanowią dziś jedno z bardziej problematycznych pól działania dla zarządców dróg. Praktyka pokazuje, że nawet pozornie drobne działania, takie jak umieszczenie baneru czy organizacja biegu ulicznego, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, jeśli nie są przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. Złożoność regulacji oraz rozbieżności w orzecznictwie wymagają dużej czujności oraz aktualnej wiedzy.
Szkolenie skierowane jest do: pracowników zarządów dróg, komórek organizacyjnych urzędów zespolonej i niezespolonej administracji rządowej; pracowników jednostek samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, którzy są zobowiązani do posiadania wiedzy nt. umieszczania w pasie drogowym obiektów i urządzeń oraz prowadzenia robót z tym związanych.
1. Podział dróg publicznych i pojęcie pasa drogowego.
2. Zarządzanie drogami publicznymi – zadania zarządców dróg.
3. Postępowanie w sprawie uregulowania prawa własności do dróg publicznych.
4. Definicja reklamy.
5. Umowy cywilnoprawne, w tym na umieszczenie reklam.
6. Zadania zarządów dróg w procesie inwestycyjnym.
7. Wyrażanie zgody na lokalizację urządzeń i reklam w pasie drogowym.
8. Reklamy wyborcze – zasady umieszczania i egzekwowanie usunięcia.
9. Kodeks wyborczy czy ustawa o drogach – spór w orzecznictwie o reklamy wyborcze.
10. Zezwolenie na zajęcie pasa drogi i opłaty z tego tytułu – zasady naliczania opłat.
11. Tryb stosowania kar pieniężnych za zajęcie pasa drogi i umieszczanie w nim urządzeń oraz reklam
bez zezwolenia.
12. Odstąpienie od naliczenia kary – procedura i przesłanki.
13. Reklamy w pasie drogowym – postępowanie w sprawach nielegalnego umieszczania w pasie drogowym.
14. Reklamy na pojazdach.
15. Projekty czasowej organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem na drogach:
a. charakterystyka specyfiki projektów czasowej organizacji ruchu:
i. imprezy masowe;
ii. biegi uliczne;
iii. imprezy rowerowe;
iv. wystawy w pasie drogi publicznej;
v. plany filmowe;
vi. koncerty;
vii. zawody sportowe, rajdy, wyścigi;
viii. przewóz osób kolejką turystyczną;
ix. studio telewizyjne w pasie drogi publicznej;
x. inne imprezy.
b. wymagania formalne dla projektu czasowej organizacji ruchu;
c. kwalifikacja prawna projektów czasowej organizacji ruchu.
16. Podmioty uprawnione do przedstawiania projektów czasowej organizacji ruchu.
17. Postępowanie w sprawie zmiany czasowej organizacji ruchu.
a. rozpatrzenie projektu organizacji ruchu:
i. opinie zarządcy drogi publicznej;
ii. opinie Policji;
iii. inne opinie;
iv. charakter opinii (pozytywne, negatywne, z uwagami);
v. wpływ opinii na kształt zatwierdzenia organizacji ruchu;
vi. rola projektanta organizacji ruchu podczas uzyskiwania opinii.
b. zatwierdzenie projektu organizacji ruchu;
c. odesłanie projektu organizacji ruchu w celu wprowadzenia poprawek;
d. odrzucenie projektu organizacji ruchu;
e. pozycja prawna projektanta organizacji ruchu w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu (możliwości reakcji na działania organu zarządzającego ruchem);
f. pozycja prawna zarządcy drogi publicznej i organu zarządzającego ruchem w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu.
18. Wykroczenia związane z ingerencją w pas drogowy i w sprawie reklam wyborczych.
19. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.