Przymusowe dochodzenie należności przez zarządcę dróg publicznych – aktualne problemy praktyczne

Dostępne terminy

  • Termin 29 styczeń 2026 czwartek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 690 zł/os. cena promocyjna do 26.01.2026
    później 790 zł/os.
  • Prowadzący Paweł Majczak

Opis szkolenia

Szkolenie obejmie kompleksowe omówienie postępowania egzekucyjnego w administracji, w tym rolę wierzyciela i organu egzekucyjnego, katalog obowiązków podlegających egzekucji oraz praktyczne aspekty wystawiania i doręczania upomnień i tytułów wykonawczych.

Zarządcy dróg publicznych coraz częściej mierzą się z problemem skutecznego dochodzenia należności – od opłat za zajęcie pasa drogowego, po dodatkowe opłaty parkingowe czy koszty usunięcia pojazdu. Nieskuteczna egzekucja wpływa nie tylko na budżet jednostki, ale również na prawidłowe wykonywanie zadań publicznych. Dlatego znajomość zasad przymusowego dochodzenia należności oraz najnowszych rozwiązań prawnych i orzecznictwa staje się niezbędnym elementem pracy każdego zarządcy.

Uczestnicy kursu zapoznają się z problematyką wykonalności decyzji, czynnościami przedegzekucyjnymi, zasadami współpracy stron postępowania, a także wpływem postępowania upadłościowego na egzekucję administracyjną. Całość zostanie uzupełniona analizą najczęstszych problemów praktycznych.

Szkolenie skierowane jest do: pracowników zarządów dróg, komórek organizacyjnych urzędów administracji zespolonej i niezespolonej; pracowników jednostek samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, którzy są zobowiązani do posiadania wiedzy nt. przymusowego dochodzenia należności przez zarządcę dróg.

Program szkolenia

1. Sankcja egzekucji na tle innego rodzaju sankcji.

2. Pojęcie i cel postępowania egzekucyjnego oraz egzekucji administracyjnej.

3. Podmioty administracyjnego postępowania egzekucyjnego:
a. organ egzekucyjny i wierzyciel:
i. katalog podmiotów,
ii. wpływ tożsamości albo braku tożsamości podmiotowej organu egzekucyjnego i wierzyciela na kształt administracyjnego postępowania egzekucyjnego;
b. zobowiązany:
i. kategorie zobowiązanych,
ii. pełnomocnik zobowiązanego,
iii. problem wystawiania i doręczania upomnienia oraz tytułu wykonawczego na wspólny mieszkaniowe,
iv. problem wystawiania i doręczania upomnienia oraz tytułu wykonawczego na osadzonego w zakładzie karnym;
c. dłużnik zajętej wierzytelności.

4. Katalog oraz źródła obowiązków poddanych egzekucji administracyjnej:
a. pojęcie i rodzaje obowiązków publicznoprawnych;
b. akty, z których wynikają obowiązki podlegające egzekucji administracyjnej:
i. akty indywidualne właściwych organów: decyzja, postanowienie, ugoda, orzeczenia sądowe wykonywane w trybie egzekucji administracyjnej, egzekucja na podstawie tytułów egzekucyjnych niebędących orzeczeniami,
ii. akty generalne;
c. katalog obowiązków poddanych egzekucji administracyjnej, nad których wykonaniem czuwa zarządca drogi – opłata dodatkowa z tytułu nieuiszczenie opłaty za postój w strefie płatnego parkowania, opłaty i kary za zajęcie pasa drogowego, opłata za usunięcie pojazdu z drogi (art. 130a p.r.d.);
d. stosunek administracyjnego postępowania egzekucyjnego do sądowego postępowania egzekucyjnego.

5. Wykonalność aktu i wymagalność obowiązku:
a. ostateczność decyzji jako reguła jej wykonalności;
b. wyjątki od reguły wykonalności decyzji ostatecznej:
i. wykonalność decyzji nieostatecznej,
ii. brak wykonalności decyzji ostatecznej,
iii. ulgi w spłacie należności a wymagalność obowiązku (rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności należności).

6. Czynności przedegzekucyjne wierzyciela:
a. działania informacyjne wobec zobowiązanego (tzw. egzekucja miękka);
b. tryb postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych;
c. upomnienie jako warunek realizacji zasady zagrożenia:
i. treść upomnienia,
ii. zwolnienie z obowiązku doręczania upomnienia,
iii. doręczenie upomnienia,
iv. dopuszczalność obejmowania jednym upomnieniem więcej niż jednej należności pieniężnej,
v. koszty upomnienia,
vi. informacja dodatkowa wierzyciela dołączana do tytułu wykonawczego i wniosku o wszczęcie egzekucji.

7. Czynności procesowe wszczęcia postępowania egzekucyjnego:
a. sposób oraz moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego i egzekucji administracyjnej;
b. rozróżnienie pojęć: „tytuł egzekucyjny” oraz „tytuł wykonawczy”;
c. tytuł wykonawczy jako podstawa wszczęcia i prowadzenia administracyjnego postępowania egzekucyjnego:
i. elementy tytułu wykonawczego,
ii. treść i wzory tytułu wykonawczego,
iii. tytuł wykonawczy jako dokument wyznaczający sprawę egzekucyjną,
iv. skierowanie tytułu wykonawczego do organu niewłaściwego,
v. dopuszczalność wzywania do usunięcia braków formalnych wniosku o wszczęcie egzekucji i tytułu wykonawczego,
vi. dopuszczalność rektyfikacji tytułu wykonawczego,
vii. konsekwencje niespełniania w tytule wykonawczym wymogów;
d. doręczenie zobowiązanemu odpisu/wydruku tytułu wykonawczego:
i. doręczenie odpisu/wydruku tytułu wykonawczego jako warunek otwierający termin na wniesienie zarzutu,
ii. dopuszczalność doręczenia odpisu/wydruku tytułu wykonawczego po zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego,
iii. konsekwencje niedoręczenia odpisu/wydruku tytułu wykonawczego zobowiązanemu;
e. badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej;
f. nieprzystąpienie do egzekucji administracyjnej.

8. Regulacje prawne pozwalające na pozyskanie informacji o stanie majątkowym zobowiązanego oraz o stanie jego gospodarstwa domowego.

9. Zasady współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych.

10. Czynności procesowe przebiegu postępowania egzekucyjnego i jego weryfikacji, w szczególności:
a. postępowanie wyjaśniające w ramach administracyjnego postępowania egzekucyjnego;
b. zawieszenie i wstrzymanie postępowania egzekucyjnego;
c. wstrzymanie czynności egzekucyjnych;
d. zaniechanie dalszych czynności egzekucyjnych;
e. wstrzymanie egzekucji administracyjnej;
f. umorzenie postępowania egzekucyjnego;
g. katalog oraz omówienie wybranych środków prawnych przysługujących w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym – przede wszystkim problematyka związana z zarzutem.

11. Wpływ postępowania upadłościowego na administracyjne postępowanie egzekucyjne.

12. Odpowiednie stosowanie wybranych przepisów k.p.a. w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym.

13. Nowa formuła doręczeń pism w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym.

14. Problematyka ponoszenia kosztów egzekucyjnych i kosztów upomnienia przez wierzyciela.

15. Wybrane wzory pism wykorzystywanych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym.

16. Sądowa kontrola egzekucji administracyjnej.

17. Omówienie wybranych problemów prawnych i wątpliwości interpretacyjnych występujących w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym oraz postępowaniach mających wpływ na byt i tok tego postępowania.

18. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.