Kontrola wydatków, gospodarność i procedury antykorupcyjne w jednostkach samorządu terytorialnego

Dostępne terminy

  • Termin 02 styczeń 2025 czwartek godz. 9.00-15.00
  • Miejsce Online
  • Cena 640 zł/os. cena promocyjna do 23.12.2024
    później 740 zł/os.
  • Prowadzący Agnieszka Lisak

Opis szkolenia

Zgodnie z wynikami kontroli NIK samorządy w sposób niewystarczający sprawują nadzór właścicielski nad spółkami komunalnymi. Gminy nie opracowały spójnej i kompleksowej polityki właścicielskiej w stosunku do spółek, w których posiadały udziały oraz przejrzystych zasad nadzoru zarówno merytorycznego, jak i ekonomiczno-finansowego. Większość nie posiada stosownych komórek organizacyjnych do sprawowania nadzoru właścicielskiego. Nie określono zasad współpracy z organami tych spółek. Niektóre z miast nie wiedziały co dzieje się w podległych im podmiotach.

W trakcie szkolenia przekażemy wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia procedur kontrolnych mających na celu prowadzenie właściwego nadzoru właścicielskiego nad spółkami komunalnymi. Dokładnie omówimy najczęstsze rodzaje nadużyć, zajmiemy się problematyką właściwego przepływu informacji oraz problematyką działalności rad nadzorczych w spółkach kapitałowych i sprawowanej przez nie kontroli.

Szkolenie skierowane jest do osób odpowiedzialnych za kontrolę wydatków, gospodarność i procedury antykorupcyjne.

Program szkolenia

1. Postacie niegospodarności (niegospodarność świadoma i nieświadoma).

2. Najczęstsze formy wyprowadzania pieniędzy z podmiotu (umowy consultingu, opinie, analizy, ekspertyzy).

3. Kiedy umowy dotyczące marketingu wyczerpują znamiona niegospodarności.

4. Uzasadnione i nieuzasadnione tworzenie podmiotów (w tym przekształcenia, łączenia i podziały spółek).

5. Problem łamania i obchodzenia procedur wynikających z Ustawy prawo zamówień publicznych.

6. Obowiązek tworzenia procedur zakupowych dla zamówień poniżej 130.000 zł.

7. Niepotrzebne zawyżanie oczekiwań wobec kontrahentów na etapie organizacji przetargów, czyli dlaczego przetargi nie dochodzą do skutku?

8. Tworzenie umów rażąco niekorzystnych dla swoich sprzedawców/dostawców/podwykonawców. Jak wpływa w/w praktyka na wysokość ceny.

9. Niepotrzebne tworzenie podmiotów (np. spółek) do realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej.

10. Jak wykrywać ww. nadużycia i jak radzić sobie z nimi w drodze wprowadzanych procedur kontrolnych:
a. co dobrze napisane procedury kontrolne powinny zawierać;
b. błędy przy pisaniu procedur kontrolnych;
c. co to są procedury do zmiany procedur;
d. problem pełnomocnika ds. procedur;
e. czy audyt procedur jest potrzebny.

11. Problem przerostu zatrudnienia w spółkach komunalnych, jednostkach i zakładach budżetowych. Jak tworzyć mechanizmy kontrolne, czyli audyt efektywności zatrudnienia.

12. Problem tworzenia centralnych rejestrów umów.

13. Omówienie antykorupcyjnej normy ISO 37001.

14. Problematyka zapewnienia właściwego przepływu informacji w jednostce:
a. czy wolno ignorować donosy;
b. czy wolno ignorować skargi od klientów, petentów;
c. donos czy informacja mająca pomóc w prawidłowym zarządzaniu podmiotem;
d. skarga czy informacja mająca pomóc w prawidłowym zarządzaniu podmiotem;
e. tworzenie profesjonalnych procedur dotyczących rozpoznawania skarg;
f. czy skargę może rozpoznawać osoba, której ona dotyczy;

15. Problematyka działalności rad nadzorczych w spółkach komunalnych i sprawowanej przez nie kontroli:
a. co to jest rada nadzorcza i w których spółkach występuje;
b. cele i obowiązki rady nadzorczej;
c. czy czytanie sprawozdania finansowego pozwala na wykrycie wszystkich nadużyć w podmiocie kontrolowanym;
d. jakie nadużycia pozwala wykryć badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta (firmę audytorką);
e. cel badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta;
f. co powinno być przedmiotem zainteresowania ze strony rad nadzorczych – kierunki kontroli;
g. co powinny zawierać prawidłowe procedury kontrolne układane dla rad nadzorczych;
h. czy działalność rady nadzorczej w spółce kapitałowej wyczerpuje wymóg prawidłowego nadzoru?

16. Działanie na niekorzyść spółki przez członków zarządu.

17. Zasady reprezentacji przedsiębiorców, tj. podpisywania umów. Omówienie zagadnienia celem uniknięcia zarzutu ich nieważności (działanie przez prokurentów, prezesów, wspólników).

18. Dyskusja.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.