Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Uchybienia procesowe są najczęstszą przyczyną uchylania decyzji czy postanowień przez sądy administracyjne. Niektóre z tych uchybień wynikają z błędnego stosowania jednoznacznych przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, powielania nieprawidłowej praktyki a nawet wykonywania błędnych zaleceń osób przeprowadzających kontrole.
Szkolenie ma istotny wymiar praktyczny – przyjrzymy się poszczególnym absurdom KPA, starając się dojść do możliwie konstruktywnych wniosków i sformułować wskazówki, jak wybrnąć z tego gąszczu niewiedzy i trudności interpretacyjnych.
Warsztaty przygotowane zostały dla osób odpowiadających za zgodny z prawem przebieg postępowania administracyjnego, za wydawanie decyzji administracyjnych czy też za wznowienie postępowania – czyli tak naprawdę dla każdej osoby pracującej w administracji publicznej.
1. Stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach nieregulowanych tą ustawą:
a. postępowania regulowane przepisami k.p.a.;
b. postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń;
c. rozpatrywanie skarg i wniosków z Działu VIII k.p.a. w postępowaniu orzeczniczym.
2. Realizowanie zasady czynnego udziału strony w postępowaniu a działania pozorne:
a. przepisy doprecyzowujące zasadę czynnego udziału strony;
b. nieprawidłowe zawiadamianie o wszczęciu postępowania;
c. zbędne zawiadamianie o możliwości zapoznania się z materiałem dowodowym;
d. działania pozorne przyczyną przewlekłego postępowania.
3. Błędne oznaczanie strony postępowania administracyjnego:
a. pojęcie strony (kryterium interesu prawnego);
b. zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych;
c. brak zdolności do czynności prawnych a możliwość bycia stroną w postępowaniu administracyjnym (nieletni, osoby ubezwłasnowolnione, jednostki samorządu terytorialnego, spółki);
d. przedstawiciel strony a strona;
e. prawo do ustanowienia pełnomocnika, wymagania formalne;
f. członek najbliższej rodziny bądź domownik jako pełnomocnik;
g. podmioty doręczeń;
h. konsekwencje nieprawidłowego oznaczenia strony.
4. Doręczanie pism a wnoszenie podań w postępowaniu administracyjnym:
a. doręczenia jako realizacja zasady czynnego udziału strony;
b. prawne skutki doręczeń i konsekwencje doręczenia pisma w sposób niezgodny z prawem; zasada oficjalności doręczeń;
c. doręczenia zastępcze a żądanie ponownego doręczenia;
d. zasada pisemności w brzmieniu obowiązującym od 5.10.2021 r.;
e. protokoły a adnotacje urzędowe czy notatki służbowe;
f. wnoszenie podań do organu prowadzącego postępowanie;
g. adres do doręczeń elektronicznych a adres poczty elektronicznej;
h. wnoszenie podań drogą mailową;
i. pozostawienie podania bez rozpoznania.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym i ich błędne obliczanie.
6. Dostęp do akt administracyjnych a dostęp do informacji publicznej:
a. podmioty uprawnione do żądania udostępnienia akt;
b. zasada jawności wewnętrznej, miejsce udostępniania;
c. podmiot sporządzający odpisy i kopie, odpłatność;
d. uwierzytelnianie odpisów i kopii.
7. Metryka akt sprawy:
a. postępowania, w aktach których zakłada się metrykę;
b. jedna czy kilka metryk w przypadku postępowań odwoławczych czy nadzwyczajnych;
c. pojęcia „czynności postępowania administracyjnego”, „osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym”, „sprawa administracyjna”;
d. treść metryki, wypełnianie metryki według wzoru;
e. konsekwencje braku metryki w aktach sprawy.
8. Urzędowo poświadczone odpisy dokumentów lub wyciąg z dokumentów:
a. oryginał dokumentu a poświadczony odpis;
b. organy uprawnione;
c. poświadczanie odpisów dokumentów a poświadczanie odpisów pełnomocnictw;
d. poświadczanie za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika organu.
9. Decyzja administracyjna i jej rodzaje:
a. decyzje ostateczne i nieostateczne; prawomocne i nieprawomocne; związane i uznaniowe; konstytutywne i deklaratoryjne;
b. wykonalność decyzji a zaskarżalność decyzji;
c. precyzyjność pouczeń zamieszczanych w decyzjach;
d. wady istotne decyzji a możliwość prostowania oczywistych omyłek w decyzjach.
10. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.