Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Procedury są uporządkowanym sposobem działania w trudnych sytuacjach, a ich podstawową zaletą jest to, że pozwalają szybko i skutecznie działać bez zbytecznego zastanawiania się nad sensem i kolejnością podejmowanych czynności. Odpowiedni sposób działania stanowi gwarancję, że interwencja będzie optymalna. Krzywdzenie dziecka jest zjawiskiem złożonym i może przybierać różne formy, takie jak krzywdzenie fizyczne, wykorzystywanie seksualne, krzywdzenie emocjonalne, czy zaniedbywanie.
Optymalna interwencja to taka, która w pierwszej kolejności zapewni bezpieczeństwo dziecku oraz pozostałym członkom rodziny doświadczającym przemocy, szczególnie w sytuacjach trudnych czy wręcz tragicznych. Równocześnie powinna umożliwić zgromadzenie wartościowego materiału dowodowego, który pozwoli na skuteczne pociągnięcie sprawców do odpowiedzialności za dziecięce i rodzinne dramaty.
Szkolenie adresowane jest do przedstawicieli służb na co dzień zajmujących się opieką i wychowywaniem dziecka oraz utrzymywaniem porządku publicznego (pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych, funkcjonariuszy Policji oraz Straży Miejskiej i lekarzy).
1. System przeciwdziałania przemocy w rodzinie – czy jest zintegrowany, podstawy prawne, ewolucja rozwiązań.
2. Przemoc a konflikt – w pułapkach stereotypów.
3. Specyfika rodziny dotkniętej przemocą domową i uzależnieniem od alkoholu:
a. uzależnienie od alkoholu jako czynnik ryzyka występowania przemocy;
b. uzależnienie od alkoholu u kobiet jako skutek stosowanej przemocy.
4. Diagnozowanie przemocy w oparciu o jej nową definicję (przemoc w rodzinie a przemoc domowa).
5. Krąg osób objęty ochroną – rozszerzone pojęcie osoby doznającej przemocy domowej.
6. Pomoc dla osób doznających przemocy – nowe i dotychczasowe formy ochrony na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
7. Osoba stosująca przemoc domową a sprawca przestępstw popełnianych przeciwko rodzinie.
8. Ochrona dziecka na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej i procedura jego zabezpieczenia – art.12a ustawy.
9. Procedura Niebieskie Karty – wszczęcie (kto i kiedy), pojęcie podejrzenia stosowania przemocy domowej, przebieg procedury, jej zamknięcie – przesłanki, monitorowanie rodziny po zakończeniu procedury.
10. Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne i psychologicznoterapeutyczne wobec osób stosujących przemoc domową.
11. Zobowiązanie sprawcy do leczenia odwykowego uzależnienia od alkoholu – podstawy prawne, skuteczność rozwiązań.
12. Środki zapobiegawcze, karne i probacyjne stosowane wobec sprawców przestępstw popełnianych na szkodę rodziny na każdym etapie postępowania karnego.
13. Ochrona osoby doznającej przemocy w trakcie postępowania karnego.
14. Szczególny sposób traktowania i ochrony małoletnich pokrzywdzonych przestępstwami przeciwko rodzinie w postępowaniu karnym.
15. Zadania Zespołu Interdyscyplinarnego przed i po nowelizacji.
16. Grupy Diagnostyczno-Pomocowe – skład grupy, zadania, obowiązki, uprawnienia.
17. Udostępnianie dokumentacji osobie doznającej przemocy a osobie stosującej przemoc domową, kwestia pełnomocnika.
18. Skarga na działalność Grupy Diagnostyczno-Pomocowej lub członka Grupy Diagnostyczno-Pomocowej – podmioty uprawnione, przebieg postępowania.
19. Skarga na działalność Zespołu Interdyscyplinarnego lub jego członka – podmioty uprawnione, przebieg postępowania.
20. Właściwość miejscowa gminy do realizacji procedury Niebieskie Karty.
21. Obcokrajowiec w procedurze Niebieskie Karty.
22. Czwarty blok – praca z grupą, warsztaty:
a. case study odnośnie rozpoznawanie objawów przemocy;
b. podejrzenie popełnienia przestępstwa znęcania, kiedy zawiadamiać organy ścigania;
c. case study odnośnie procedury „odebrania” dziecka krok po kroku;
d. praca z osobą doznającą przemocy – pokrzywdzoną przestępstwem, która chce „wycofać sprawę”;
e. case study manipulacje i ataki sprawców na działalność profesjonalistów, nasze granice w pracy z trudnym klientem.
23. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.