Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania pism urzędowo-kancelaryjnych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym. Wiedza zdobyta podczas szkolenia pozwoli jego uczestnikom na świadomy, optymalny dobór zwrotów, form gramatycznych i środków stylistycznych. W efekcie będą potrafili przygotowywać teksty będące wzorem jasności, precyzji i zwięzłości.
Program szkolenia dotyczy szeroko rozumianej poprawności językowej (obejmującej najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, interpunkcyjne, leksykalno-stylistyczne) ze szczególnym uwzględnieniem przykładów pochodzących z tekstów kancelaryjno-urzędowych. Podczas zajęć są omawiane najbardziej typowe i najczęstsze błędy językowe, dzięki czemu z jednej strony szkolenie jest wykładnią normy językowej, a z drugiej – prezentuje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
Szkolenie ma charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Wszystkie analizowane zdania są autentyczne. Zawierają błędy językowe i nielogiczne sformułowania, które czasem wywołują komiczny efekt albo bywają niejednoznacznie rozumiane. Informacje teoretyczne są ograniczone do niezbędnego minimum, najważniejsza – z założenia – jest analiza tekstu.
Szkolenie adresowane jest do pracowników, którzy w swoich obowiązkach mają sporządzanie pism urzędowych i korespondencji biurowej.
1. Poprawność gramatyczna oraz ortograficzno-interpunkcyjna:
a. zasady skutecznej komunikacji:
i. cel,
ii. temat,
iii. odbiorca,
iv. cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki,
v. struktury opisowe i rozwlekłe,
vi. nieuzasadniona podniosłość,
vii. nieuzasadniona potoczność;
b. zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego;
c. ortografia:
i. użycie wielkich i małych liter,
ii. pisownia łączna i rozdzielna,
iii. pisownia partykuły przeczącej nie,
iv. najnowsze zmiany w zakresie ortografii,
v. zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych,
vi. zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń;
d. interpunkcja;
e. odmiana wyrazów kłopotliwych (m.in. odmiana nazwisk);
f. składnia:
i. związek zgody,
ii. związek rządu,
iii. zasady używania wyrazów funkcyjnych,
iv. szyk wyrazów w zdaniu,
v. użycie imiesłowowych równoważników zdań;
g. kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe;
h. skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.
2. Poprawność leksykalno-stylistyczna i etykieta językowa:
a. dobór wyrazów i związków frazeologicznych:
i. zgodność ze znaczeniem,
ii. zharmonizowanie z kontekstem,
iii. wieloznaczność,
iv. użycie synonimów, łączliwość;
b. ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane;
c. styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność;
d. zasady prostego języka w korespondencji oficjalnej;
e. spójność i kompozycja tekstu;
f. najnowsze polskie słownictwo (m.in. zapożyczenia, wyrazy modne);
g. korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące;
h. prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym;
i. zasady netykiety;
j. tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne;
k. profesjonalny sposób reprezentowania urzędu.
3. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.