Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Każdemu przysługuje prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, samorządowych czy też do organizacji i instytucji społecznych – zarówno w interesie publicznym, jak i dla ochrony interesów własnych lub innej osoby (za jej zgodą). Tryb ich rozpatrywania określa ustawa Kodeks postępowania administracyjnego, która w dziale VIII reguluje kwestie dotyczące skarg i wniosków.
Podczas szkolenia zostaną wyjaśnione najczęstsze wątpliwości i niejasności w tym zakresie – tak aby w przyszłości takie postępowania administracyjne nie sprawiały wielu problemów.
Celem szkolenia jest przybliżenie i przystępne wyjaśnienie pracownikom administracji publicznej rozwiązań prawnych regulujących problematykę postępowania w sprawie skarg i wniosków – istotną szczególnie z tego względu, że prędzej czy później dotyczyć będą każdego urzędu administracji publicznej.
1. Konstytucyjne prawo do składania skarg, wniosków i petycji.
2. Podmioty uprawnione do składania skarg, wniosków i petycji.
3. Jak prawidłowo zakwalifikować pismo jako skargę, wniosek lub petycję.
4. Zakaz dyskryminacji osób podejmujących legalną krytykę podmiotów publicznych.
5. Przedmiot skargi.
6. Jak potraktować skargę wniesioną drogą mailową, czy skarga musi być podpisana?
7. Organy właściwe do rozpatrzenia skargi.
8. Jak prawidłowo przekazać skargę do organu właściwego.
9. Czy skarga zawsze musi być rozpatrzona w trybie skargowym?
10. Uznanie skargi za wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego.
11. Skarga w toku postępowania administracyjnego – skutki procesowe.
12. Skarga, jako żądanie wzruszenia decyzji ostatecznej.
13. Terminy załatwienia skargi. Czy można przedłużyć termin na załatwienie skargi?
14. Obowiązkowe elementy zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia skargi.
15. Skarga pieniacka – jak postępować?
16. Przedmiot wniosku.
17. Właściwość organów, obowiązek przekazania wniosku do organu właściwego.
18. Termin na załatwienie wniosku.
19. Skarga na sposób rozstrzygnięcia wniosku.
20. Udział prasy, organizacji społecznych, radnych i posłów w postępowaniu skargowo-wnioskowym.
21. Sposób organizacji przyjmowania skarg i wniosków.
22. Ustawa z 11 lipca 2014 r. o petycjach.
23. Podmioty uprawnione do wnoszenia petycji.
24. Petycje wnoszone w interesie podmiotu trzeciego.
25. Obowiązek umieszczenia informacji o wniesieniu petycji na stronie internetowej – ochrona danych osobowych.
26. Termin rozpatrzenia petycji, zawiadomienie o sposobie rozpatrzenia petycji.
27. Obowiązek zamieszczenia zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach na stronie internetowej.
28. Ustawa o doręczeniach elektronicznych:
a. Zasady doręczenia korespondencji (publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego);
b. Świadczenie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej);
c. Zmiany w k.p.a. związane z e-doręczeniami.