Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Szkolenie adresowane jest do pracowników administracji publicznej, do których podstawowych zadań należy skuteczne i zgodne z prawem egzekwowanie obowiązków publicznoprawnych.
Od 26 marca 2025 roku obowiązkowo stosuje się nowe wzory tytułów wykonawczych. Praktyka pokazuje, że organy administracji publicznej coraz częściej muszą podejmować kroki niezbędne do realizacji postępowania egzekucyjnego, a przepisy regulujące te procedury podlegają nieustannym zmianom. Bardzo istotnym dokumentem w postępowaniu egzekucyjnym jest tytuł wykonawczy, który ma doniosłe znaczenie dla egzekucji administracyjnej. Problematyka postępowania egzekucyjnego w administracji od lat budzi wątpliwości i jest niejasna.
Na szkoleniu prowadzący postara się w jasny sposób przeprowadzić uczestników przez zawiłości tego tematu, tak aby nie mieli wątpliwości co do słuszności podejmowanych decyzji. Często zdarza się bowiem, że uczestniczący w postępowaniu pracownicy nie są pewni skutków swoich działań i ich konsekwencji, w tym finansowych, dla instytucji, w których pracują.
1. Rodzaje obowiązków publicznoprawnych podlegających egzekucji administracyjnej:
a. obowiązki pieniężne (podatkowe i niepodatkowe);
b. obowiązki niepieniężne.
2. Sposoby powstawania obowiązków publicznoprawnych:
a. obowiązki powstające z mocy ustawy;
b. obowiązki powstające na mocy decyzji;
c. postanowień, umów i orzeczeń państw obcych.
3. Przesłanki dopuszczalności egzekucji administracyjnej:
a. materialne;
b. formalne.
4. Egzekucja administracyjna a inne postępowania – wzajemna relacja:
a. administracyjne, dotyczące przedmiotu egzekucji (dot. ulg i umorzenia);
b. wykroczeniowe i karne.
5. Decyzja ostateczna jako podstawa egzekucji:
a. wyjątki od zasady egzekucji decyzji ostatecznych;
b. odwołania i wnioski o ponowne rozpoznanie sprawy, jako środki wstrzymujące wykonalność decyzji;
c. wpływ skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego i skargi kasacyjnej na wykonalność decyzji administracyjnych.
6. Wierzyciel – podmiot uprawniony i obowiązany do inicjowania egzekucji administracyjnej:
a. działania informacyjne wobec zobowiązanego;
b. wezwanie do złożenia oświadczenia oraz oświadczenie o posiadanym majątku lub źródłach dochodu;
c. tryb postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.
7. Upomnienie jako element realizacji zasady zagrożenia:
a. treść upomnienia;
b. zwolnienie z obowiązku doręczenia upomnienia;
c. doręczenie upomnienia;
d. koszty upomnienia.
8. Tytuł wykonawczy i wniosek o wszczęcie egzekucji.
9. Elementy treści tytułu wykonawczego:
a. elementy ustawowe;
b. elementy wynikające z rozporządzenia.
10. Badanie dopuszczalności egzekucji (art. 29 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji):
a. podstawy nie przystąpienia do egzekucji;
b. wniosek o wydanie postanowienia o nie przystąpieniu do egzekucji;
c. zaskarżalność postanowienia.
11. Postanowienie o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia:
a. wybór grzywny jako środka egzekucyjnego w egzekucji obowiązków niepieniężnych;
b. elementy postanowienia;
c. wysokość grzywny – uzasadnienie.
12. Wykonanie obowiązku po wszczęciu postępowania egzekucyjnego i jego wpływ na postępowanie egzekucyjne.
13. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego.
14. Umorzenie postępowania egzekucyjnego.
15. Dyskusja.