Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Od 26 marca 2025 roku obowiązkowo stosuje się nowe wzory tytułów wykonawczych.
Praktyka pokazuje, że organy administracji publicznej coraz częściej muszą podejmować kroki niezbędne do realizacji postępowania egzekucyjnego, a przepisy regulujące te procedury podlegają nieustannym zmianom. Bardzo istotnym dokumentem w postępowaniu egzekucyjnym jest tytuł wykonawczy, który ma doniosłe znaczenie dla egzekucji administracyjnej. Problematyka postępowania egzekucyjnego w administracji od lat budzi wątpliwości i jest niejasna.
Na szkoleniu prowadzący postara się w jasny sposób przeprowadzić uczestników przez zawiłości tego tematu, tak aby nie mieli wątpliwości co do słuszności podejmowanych decyzji. Często zdarza się bowiem, że uczestniczący w postępowaniu pracownicy nie są pewni skutków swoich działań i ich konsekwencji, w tym finansowych, dla instytucji, w których pracują.
Szkolenie adresowane jest do pracowników administracji publicznej, do których podstawowych zadań należy skuteczne i zgodne z prawem egzekwowanie obowiązków publicznoprawnych.
1. Rodzaje obowiązków publicznoprawnych podlegających egzekucji administracyjnej:
a. obowiązki pieniężne (podatkowe i niepodatkowe);
b. obowiązki niepieniężne.
2. Sposoby powstawania obowiązków publicznoprawnych:
a. obowiązki powstające z mocy ustawy;
b. obowiązki powstające na mocy decyzji;
c. postanowień, umów i orzeczeń państw obcych.
3. Przesłanki dopuszczalności egzekucji administracyjnej:
a. materialne;
b. formalne.
4. Egzekucja administracyjna a inne postępowania – wzajemna relacja:
a. administracyjne, dotyczące przedmiotu egzekucji (dot. ulg i umorzenia);
b. wykroczeniowe i karne.
5. Decyzja ostateczna jako podstawa egzekucji:
a. wyjątki od zasady egzekucji decyzji ostatecznych;
b. odwołania i wnioski o ponowne rozpoznanie sprawy, jako środki wstrzymujące wykonalność decyzji;
c. wpływ skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego i skargi kasacyjnej na wykonalność decyzji administracyjnych.
6. Wierzyciel – podmiot uprawniony i obowiązany do inicjowania egzekucji administracyjnej:
a. działania informacyjne wobec zobowiązanego;
b. wezwanie do złożenia oświadczenia oraz oświadczenie o posiadanym majątku lub źródłach dochodu;
c. tryb postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.
7. Upomnienie jako element realizacji zasady zagrożenia:
a. treść upomnienia;
b. zwolnienie z obowiązku doręczenia upomnienia;
c. doręczenie upomnienia;
d. koszty upomnienia.
8. Tytuł wykonawczy i wniosek o wszczęcie egzekucji.
9. Elementy treści tytułu wykonawczego:
a. elementy ustawowe;
b. elementy wynikające z rozporządzenia.
10. Badanie dopuszczalności egzekucji (art. 29 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji):
a. podstawy nie przystąpienia do egzekucji;
b. wniosek o wydanie postanowienia o nie przystąpieniu do egzekucji;
c. zaskarżalność postanowienia.
11. Postanowienie o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia:
a. wybór grzywny jako środka egzekucyjnego w egzekucji obowiązków niepieniężnych;
b. elementy postanowienia;
c. wysokość grzywny – uzasadnienie.
12. Wykonanie obowiązku po wszczęciu postępowania egzekucyjnego i jego wpływ na postępowanie egzekucyjne.
13. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego.
14. Umorzenie postępowania egzekucyjnego.
15. Dyskusja.