Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
25 września 2024 roku weszła w życie ustawa o ochronie sygnalistów.
Oznacza to obowiązek stworzenia i wdrożenia całkowicie nowych procedur wewnętrznych określających zasady ochrony sygnalistów, powołanie nowego stanowiska w organizacji, uruchomienie kanałów wewnętrznych niezbędnych do zgłaszania naruszeń przez sygnalistę, zapewniających mu anonimowość i gwarantujących mu bezpieczeństwo przed negatywnymi konsekwencjami dokonania takiego zgłoszenia.
W trakcie szkolenia uczestnicy znajdą odpowiedzi na wiele ważnych pytań – gdzie i dla kogo powinny być dostępne procedury dotyczące sygnalistów, jak powinien wyglądać bezpieczny kanał zgłoszeń i ile kanałów zgłoszeń powinien mieć wdrożonych pracodawca, co to są działania następcze, jaką ochronę należy zapewnić sygnalistom, jak przechowywać akta spraw sygnalistów
w organizacji czy też na czym polega zakaz działań odwetowych.
Szkolenie jest przeznaczone dla osób odpowiedzialnych za poprawne wdrożenia rozwiązań prawnych dot. ochrony sygnalistów.
1. Zakres przedmiotowy i podmiotowy dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej:
a. jakie rodzaje nieprawidłowości powinny zostać ujęte w procedurach zgłoszeniowych?
b. kogo dotyczy dyrektywa?
c. kto ma ją obowiązek stosować i w stosunku do kogo?
2. Podstawy prawne zgłaszania naruszeń prawa.
3. Rodzaje zgłoszeń.
4. Działania następcze.
5. Ochrona osób, które dokonują zgłoszenia:
a. absolutna poufność;
b. zakaz działań odwetowych;
c. środki wsparcia;
d. jak rozumieć poszczególne obszary ochrony sygnalisty?
6. Zakaz działań odwetowych polegające m.in. na:
a. zawieszeniu, przymusowym urlopie bezpłatnym, zwolnieniu lub równoważnych środkach;
b. degradacji lub wstrzymaniu awansu;
c. przekazaniu obowiązków, zmianie miejsca pracy, obniżeniu wynagrodzenia, zmianie godzin pracy;
d. wstrzymaniu szkoleń;
e. negatywnej ocenie wyników lub negatywnej opinii o pracy;
f. nałożeniu lub zastosowaniu jakiegokolwiek środka dyscyplinarnego, nagany lub innej kary, w tym finansowej;
g. przymusie, zastraszaniu, mobbingu lub wykluczaniu;
h. dyskryminacji, niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
i. nieprzekształceniu umowy o pracę na czas określony w umowę o pracę na czas nieokreślony, w sytuacji gdy pracownik mógł mieć uzasadnione oczekiwania, że zostanie mu zaoferowane stałe zatrudnienie;
j. nieprzedłużeniu lub wcześniejszym rozwiązania umowy o pracę na czas określony;
k. szkodzie, w tym nadszarpnięciu reputacji danej osoby, zwłaszcza w mediach społecznościowych, lub stracie finansowej, w tym stracie gospodarczej i utracie dochodu;
l. wcześniejszym rozwiązaniu lub wypowiedzeniu umowy dotyczącej towarów lub umowy o świadczenie usług.
7. Środki wsparcia sygnalistów:
a. bezpłatny i otwarty dla wszystkich dostęp do kompleksowych i obiektywnych informacji oraz porad na temat dostępnych procedur i środków ochrony prawnej mających na celu ochronę przed działaniami odwetowymi oraz na temat praw przysługujących osobie, której dotyczy zgłoszenie;
b. skuteczna pomoc ze strony właściwych organów w kontaktach z wszelkimi odpowiednimi organami zaangażowanymi w ochronę przed działaniami odwetowymi, w tym, jeżeli jest to przewidziane w prawie krajowym, do uzyskania zaświadczenia, że kwalifikują się one do objęcia ochroną;
c. przekazanie środków pomocy finansowej;
d. różnego innego wsparcia, w tym wsparcia psychologicznego, udzielanego w toku postępowania sądowego.
8. Przetwarzanie danych osobowych.
9. Dokumentacja dotycząca sygnalistów i jej wpływ na system ochrony danych osobowych.
10. Dyskusja.