Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Gmina jako spadkobierca ustawowy zgodnie z przepisami KC dziedziczy jako jeden z ostatnich podmiotów, nie może odrzucić spadku, nie składa również oświadczenia o jego przyjęciu, a spadek uważa się za przyjęty z dobrodziejstwem inwentarza. To problem, zwłaszcza gdy środków w budżecie jest coraz mniej. Ministerstwo Sprawiedliwości postanowiło jednak to zmienić, nowelizując kodeks cywilny.
Kontrola NIK wykazała, że gminy będące spadkobiercami przymusowymi nie wywiązywały się prawidłowo z części praw oraz obowiązków związanych z dziedziczeniem. Wyniki kontroli wskazują, że korzyści ze spadkobrania mogą być rzeczywiste, gminy marginalnie traktowały możliwość pozyskania w ten sposób dodatkowych dochodów. Nie sprawdzały możliwości dziedziczenia, raczej nie rozpoczynały z własnej inicjatywy postępowań spadkowych, a o powierzone im mienie nie zawsze dbały odpowiednio. Przy tej kontroli NIK zwraca uwagę na problem tzw. uśpionych kont bankowych.
Szkolenie adresowane jest do komórek organizacyjnych, które powinny brać udział w postępowaniu spadkowym oraz do pracowników jednostek organizacyjnych gminy.
1. Odpowiedzialność Miasta i Gminy jako spadkobiercy koniecznego:
a. sposób i podstawy ustalenia odpowiedzialności Miasta i Gminy;
b. zasady udziału Miasta i Gminy w postępowaniu o stwierdzenie nabycia spadku;
c. wysuwanie potencjalnych spadkobierców wyprzedzających nabycie spadku przez Miasto i Gminę;
d. komunikacja pomiędzy jednostkami Miasta lub Gminy co do powiązań rodzinnych dłużnika;
e. sposób i koszty obrony przed spadkobraniem przymusowym;
f. ograniczenie odpowiedzialności w zakresie kwoty długu, ze szczególnym uwzględnieniem odsetek od dnia otwarcia spadku;
g. funkcja i cel postępowania w przedmiocie spisu inwentarza;
h. stanowisko Miasta i Gminy:
i. pisma do wierzycieli w zakresie akceptacji długu co do zasady,
ii. pisma eksponujące zarzuty niweczące;
i. złożenie świadczenia do depozytu sądowego (wzór wniosku z uzasadnieniem);
j. wnioskowanie do sądu o rozstrzygnięcie w przedmiocie spadkobrania z uwzględnieniem dobrodziejstwa inwentarza oraz wskazaniem złożenia świadczenia do depozytu.
2. Zgon mieszkańca mieszkania z zasobu komunalnego:
a. objęcie mieszkania zasiedlonego tylko przez zmarłego;
b. zagospodarowanie rzeczy pozostawionych w lokalu po zmarłym:
i. objęcie w dozór,
ii. objęcie w posiadanie,
iii. objęcie na własność;
c. organy biorące udział w przejęciu;
d. sposób i potrzeba dokumentowania przejęcia (komornik, policja, komisje Miasta/Gminy);
e. dokumentowanie czynności i ich walor dowodowy.
3. Kazusy przedstawione przez Uczestników (prosimy o nadsyłanie opisów stanów faktycznych, które Państwa nurtują, ze zgodą na ich omawianie podczas szkolenia abyśmy podjęli próbę rozwiązania problemu prawnego).
4. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.