Doręczenia elektroniczne (e-doręczenia) w postępowaniach administracyjnych prowadzonych na podstawie KPA – problemy praktyczne w 2025 roku

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku podmioty objęte ustawą muszą wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń.

Celem tego aktu prawnego jest umożliwienie podmiotom publicznym jak najszerszego świadczenia usług elektronicznych wewnątrz administracji oraz wprowadzenie rozwiązań zapewniających obywatelowi i przedsiębiorcy załatwienie danej sprawy urzędowej na odległość.

Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do tej bazy zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres. Uzupełnieniem doręczenia elektronicznego będzie publiczna usługa hybrydowa, świadczona przez operatora wyznaczonego.

W trakcie szkolenia omówimy praktyczne konsekwencje zapisów ustawowych oraz wskażemy jak przygotować urząd do stosowania nowych przepisów.

Szkolenie adresowane jest do osób odpowiadających za przebieg postępowania administracyjnego, za wydawanie decyzji administracyjnych oraz za wznowienie postępowania.

Program szkolenia

1. E-administracja a ustawa o doręczeniach elektronicznych:
a. geneza i skuteczność wprowadzanych rozwiązań;
b. środki komunikacji elektronicznej;
c. podpis elektroniczny;
d. usługi zaufania eIDAS;
e. funkcjonowanie krajowego systemu doręczeń;
f. wyjaśnienie nowych pojęć (np. kwalifikowana usługa rejestrowa, publiczna usługa rejestrowa, usługa hybrydowa);
g. terminarz wejścia w życie nowych przepisów.

2. Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym:
a. zakres regulacji zawartych w kodeksie postępowania administracyjnego;
b. doręczenia jako realizacja zasady czynnego udziału strony w postępowaniu;
c. prawne skutki doręczeń i konsekwencje doręczenia pisma w sposób niezgodny z prawem;
d. zasada pisemności i zasada oficjalności a doręczenia;
e. przedmiot i podmiot doręczeń;
f. miejsca doręczeń;
g. rodzaje doręczeń:
i. doręczenia właściwe,
ii. doręczenia zastępcze.

3. E-doręczenia w postępowaniu administracyjnym według nowych rozwiązań:
a. zmiana hierarchii doręczeń;
b. obowiązki organów administracji publicznej w zakresie doręczeń;
c. obligatoryjne i fakultatywne stosowanie adresu do doręczeń elektronicznych i elektronicznej skrzynki doręczeń;
d. funkcjonowanie bazy adresów elektronicznych;
e. e-identyfikacja podmiotów (rodzaje podpisów i pieczęci elektronicznych, zasady funkcjonowania konta powiązanego z ePUAP);
f. sposoby podpisania pisma w doręczeniach elektronicznych – rodzaje uwierzytelnień;
g. dowody doręczeń elektronicznych (wysłania, otrzymania, techniczne);
h. operator wyznaczony – nowe role i obowiązki oraz odpowiedzialność dostawcy korespondencji.

4. Zmiany dokonane ustawą o doręczeniach elektronicznych w pozostałych przepisach kodeksu postępowania administracyjnego i ich konsekwencje:
a. zasada pisemności;
b. pozostawienie podania bez rozpoznania – nowa przesłanka;
c. uprawnienia i obowiązki stron oraz innych uczestników postępowania administracyjnego;
d. analiza pozostałych zmian przepisów.

5. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.