Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Okres stagnacji gospodarczej i dynamicznych zmian w prawie bardzo zwiększył ryzyka korupcyjne, na które są narażeni urzędnicy i osoby pełniące funkcje publiczne. Zagrożenia związane są z podejmowaniem decyzji administracyjnych, podatkowych, pomocowych oraz z wydatkowaniem ogromnych środków finansowych. Znaczna część tych decyzji może być prześwietlana przez media, instytucje kontrolne, służby specjalne i organy ścigania. Problemem może stać się nie tylko świadome, ale i nieświadome uwikłanie w sytuacje korupcyjne.
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się: jak zawczasu unikać pułapek prawa karnego i rozpoznawać sytuacje korupcjogenne, jak rozpoznawać korupcjogenne zachowania interesantów i jak na nie reagować, jak zapewnić bezpieczeństwo sobie, swoim szefom, współpracownikom i podwładnym oraz swojemu urzędowi lub innej jednostce publicznej.
Warsztaty przygotowane zostały dla kierowników w sektorze publicznym, koordynatorów systemów antykorupcyjnych, doradców ds. etyki, osób zajmujących stanowiska narażone na zagrożenia korupcyjne, pełnomocników systemów zarządzania oraz audytorów wewnętrznych i kontrolerów.
1. Przyczyny zjawisk korupcyjnych – teorie nadużyć:
a. trójkąt nadużyć;
b. kierunki presji na pracowników sektora publicznego;
c. teoria wybitych okien.
2. Przestępstwa korupcyjne, zasady odpowiedzialności karnej i pułapki prawa karnego:
a. korupcja jako nadużycie i jako przestępstwo;
b. korzyści należne i nienależne;
c. pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną i funkcjonariusza publicznego;
d. przekupstwo i sprzedajność w sektorze publicznym;
e. płatna protekcja;
f. nadużycie uprawnień;
g. poświadczenie nieprawdy;
h. utrudnianie zamówienia publicznego;
i. przekupstwo „refundacyjne”;
j. korupcja wyborcza;
k. dowody wdzięczności.
3. Zachowanie w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych zgodnie z wytycznymi CBA.
4. Ćwiczenie – czy to przestępstwo – dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia.
5. Konflikt interesów:
a. na czym polega konflikt interesów w sektorze publicznym;
b. zasada unikania konfliktu interesów;
c. trzy rodzaje konfliktu interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany;
d. zamówienia publiczne – rzetelne składanie oświadczenia o braku konfliktu interesów – błędy grożące odpowiedzialnością karną;
e. kodeks postępowania administracyjnego i ordynacja podatkowa – zasady wyłączenia pracownika;
f. konflikt interesów w rozporządzeniu finansowym i przy wydatkowaniu środków unijnych – zasady wyłączenia;
g. sytuacje trudne i szczególne.
6. Ćwiczenie – czy to konflikt interesów, jak należy postąpić – dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia.
7. Prezenty, przejawy gościnności, przysługi – gdzie kończy się uprzejmość a zaczyna korupcja:
a. wytyczne prezentowe CBA;
b. reguła wzajemności Cialdiniego;
c. różnica między przekupstwem a „budowaniem relacji”;
d. polityki prezentowe;
e. prezenty i przysługi wewnątrz jednostki oraz między jednostkami publicznymi.
8. Ćwiczenie – przyjąć czy odmówić – dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia.
9. Systemowe przeciwdziałanie korupcji na poziomie jednostki publicznej:
a. cel: zwiększenie bezpieczeństwa prawnego pracowników i podmiotu;
b. kontrola zarządcza jako podstawa dla programów antykorupcyjnych;
c. metody zarządzania postawami etycznymi pracowników: zarządzanie strachem, zarządzanie ryzykiem i zarządzanie przez wartości;
d. kultura organizacyjna;
e. podejście systemowe: ISO 37001 Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi – wytyczne CBA;
f. rola przełożonego – przywództwo i zaangażowanie;
g. rola pełnomocnika ds. przeciwdziałania korupcji;
h. zarządzanie ryzykiem korupcyjnym;
i. rozpoznawanie symptomów zjawisk korupcyjnych;
j. kanały zgłoszeniowe i ochrona sygnalistów;
k. osłona antykorupcyjna – na jakich zasadach warto korzystać?
10. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.