Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego – konsekwencje dla prowadzenia postępowań administracyjnych

Dostępne terminy

Opis szkolenia

W trakcie szkolenia zostaną przedstawione ostatnie zmiany dotyczące: doręczeń, mediacji, adnotacji urzędowych, kar pieniężnych, sprzeciwów, zawieszania postępowania oraz nowych uprawnień i obowiązków organu pierwszej instancji.

13 lipca 2025 roku weszły w życie rozwiązania wprowadzone do Kodeksu postepowania administracyjnego ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego (…). Wprowadzenie nowych rozwiązań oraz modyfikacja funkcjonujących od wielu lat przepisów, choć pozornie ma prowadzić do uproszczenia i przyspieszenia prowadzonych postępowań administracyjnych, skutkuje nałożeniem nowych obowiązków zarówno na organy pierwszej jak i drugiej instancji.

Prawidłowe odczytanie tych obowiązków i ich wypełnianie obciąża organy administracji publicznej. Znajomość prawa procesowego w aktualnym stanie prawnym jest obowiązkiem każdego urzędnika, brak tej wiedzy rodzi znaczące negatywne skutki.

Szkolenie przygotowane zostało dla osób odpowiadających za zgodny z prawem przebieg postępowania administracyjnego, za wydawanie decyzji administracyjnych czy też za wznowienie postępowania – czyli tak naprawdę dla każdej osoby pracującej w administracji publicznej.

Program szkolenia

1. Ostatnie zmiany Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ich skutki:
a. geneza najnowszych zmian Kodeksu postępowania administracyjnego;
b. uzasadnienie potrzeby i wskazanie celu nowych regulacji.

2. Modyfikacje dotyczące doręczeń:
a. doręczenia jako realizacja zasady czynnego udziału strony w postępowaniu;
b. prawne skutki doręczeń i konsekwencje doręczenia pisma w sposób niezgodny z prawem;
c. zasada oficjalności doręczeń;
d. nowe zasady doręczania jednostkom organizacyjnym;
e. pozostawianie w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia;
f. doręczanie załączników do decyzji utrwalonej w formie papierowej.

3. Rozbudowanie instytucji mediacji w postępowaniu administracyjnym:
a. przesłanki przeprowadzenia mediacji;
b. ustawowy katalog „spraw, których charakter pozwala na przeprowadzenie mediacji”;
c. obowiązkowe zawiadomienia i ich treść;
d. okoliczności pozwalające na odstąpienie od przeprowadzenia mediacji;
e. negatywne przesłanki ustawowe dla prowadzenia mediacji: niezwłoczność załatwienia sprawy, ważny interes publiczny.

4. Wprowadzenie obowiązkowych adnotacji urzędowych:
a. zasada ogólna pisemności i przepisy ją uszczegóławiające;
b. protokół, notatka służbowa a adnotacja urzędowa;
c. sposób utrwalania czynności wprowadzonych na mocy ustawy z 21 maja 2025 r.

5. Nowe rozwiązania dotyczące zawieszenia postępowania wszczętego na żądanie strony:
a. zawieszenie a umorzenie postępowania;
b. uprawnienie a obowiązek umorzenia postępowania;
c. sposób doręczenia decyzji o umorzeniu postępowania;
d. liczenie terminów określonych w latach.

6. Rodzaje sprzeciwów w postępowaniu administracyjnym i ich skutki procesowe:
a. od kasatoryjnej decyzji;
b. od kasatoryjnego postanowienia;
c. środek zaskarżenia uruchamiający tryb nadzwyczajny;
d. rodzaj decyzji administracyjnej.

7. Nowe uprawnienia i obowiązki organu pierwszej instancji:
a. poszerzenie zakresu rozstrzygnięć w ramach samokontroli (art. 132 k.p.a.);
b. związanie wytycznymi organu odwoławczego (nowy art. 139a k.p.a.);
c. wyjaśnianie przyczyn naruszenia obowiązku działania zgodnie z wytycznymi;
d. środki zapobiegające;
e. nowe pouczenia o możliwości zaskarżenia postanowień.

8. Zmiany dotyczące administracyjnych kar pieniężnych:
a. ustawowa definicja „zaległej administracyjnej kary pieniężnej”;
b. ustawowy sposób obliczania odsetek;
c. wygaśnięcie decyzji z mocy prawa;
d. udzielanie ulg z urzędu.

9. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.